Franz Josef en Fox Glacier 8-1-2014 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne Kant - WaarBenJij.nu Franz Josef en Fox Glacier 8-1-2014 - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Yvonne Kant - WaarBenJij.nu

Franz Josef en Fox Glacier 8-1-2014

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

08 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Om deze dag te beginnen een persoonlijke boodschap: hallo Ma, van harte gefeliciteerd met je 88e verjaardag. De kussen, de toast en het kadoo doen we op 19-1-2014 als we je verjaardag verder vieren. Een hele fijne dag en tot gauw ook namens Joost!!

Bij het wakker worden vanmorgen keken we tegen een blauwe hemel aan, ook al had het vannacht nog verschrikkelijk geregend. De gevolgen van al die regen zijn meteen zichtbaar in de natuur en vooral aan de kant van de weg. Allerlei rotsblokken, stenen, takken zijn van de hellingen naar beneden gekomen. Er wordt hard gewerkt om alles weer in orde te maken.
Om 9.30 moesten we in Fox Glacier zijn, want van daaruit vertrokken we voor een gletscherwandeling op de Fox Glacier.
We kregen sokken, schoenen, een regenjas en ijzers voor onder onze schoenen en vertrokken met de bus voor een ritje van 10 minuten naar het startpunt. Van daaruit een forse wandeling van 45 minuten naar de rand van de gletscher. Onderweg kregen we allerlei informatie van Dean onze gids. Hij ziet dagelijks de invloed van weer en klimaat op de gletscher. Iedere dag ziet het er anders uit bijvoorbeeld de gletscher wordt steeds kleiner, er verdwijnen hele randen van de gletscher en er blijven rotsen over. De samenstelling van het ijs verandert ook....
Na de wandeling stonden we op de gletscher en kon je in een holle ruimte in de gletscher kruipen. Joost heeft dat gedaan, ik niet. Vervolgens op de gletscher een wandeling gemaakt in een aantal smalle gleuven in de gletscher. Met de ijzers onder je schoenen en een stok in je hand was het goed te doen. Bovendien scheen de zon en dat maakte alles nog eens extra mooi. Tijdens onze tocht zagen we tot twee keer toe een enorm stuk ijs afbreken en in het bergriviertje terecht komen met donderend geweld. Erg indrukwekkend!!!!
Tegen twee uur waren we terug en zijn we nog naar Lake Mathesson geweest in de hoop van daaraf Mount Cook te kunnen zien. Aangezien het weer betrok en er weer regenwolken ontstonden werd het uitzicht steeds minder en hebben we hem niet gezien. Daarna nog naar Franz Josef Glacier gereden en hem van grote afstand en in de stromende regen gezien.....
Al met al hebben we een hele mooie dag gehad, de wandeling was geslaagd en het weer ook prima tijdens de wandeling. Wel voelen we allebei onze benen en knieën wel van het steile klimmen en dalen op een pad vol met grote keien en kiezels....

• 08 Januari 2014 - 08:18

Ineke:

Wat een actieve vakantie hebben jullie! Leuk om dagelijks jullie belevenissen te lezen. Ook het dagelijkse weerpraatje is interessant; nemen zoals het is, kan niet anders. Nog veel plezier daar en tot de volgende keer! xxx

• 08 Januari 2014 - 09:19

Willem:

is erg indrukwekkend op zo'n ijsmassa te lopen
    ben benieuwd naar jullie foto's

ik zag vandaag nog een berichtje dat er in Christchurch een dierentuin is
    waar het publiek in een kooi op de vrachtwagen tussen de leeuwen door gereden worden
    terwijl deze aan de kooi hangen ,natuurlijk omdat er dan wat gevoerd wordt
    dus als je tijd over hebt ! leuk voor je adrenaline spiegel !!!

gefeliciteerd met je moeder

gr Willem

• 08 Januari 2014 - 10:38

Marja Fr.:

oh, wat lijkt me dat een mooie wandel/klimtocht over de gletscher geweest, indrukwekkend. Ben benieuwd naar de foto's! doei!

• 08 Januari 2014 - 22:25

Petra:

Wouw die gletsjerfoto's!

• 09 Januari 2014 - 08:44

Marja:

Mooie foto's van de FOX glacier! Stoere wandeling.

• 09 Januari 2014 - 08:48

Ineke:

Prachtige foto's! Dei stonden er nog niet op toen ik gisterochtend keek!! Indrukwekkend hoor!